Reis 2019-15

Reis 2019

Update 15: Costa Rica
29 november - 15 december
Onze vlucht naar Costa Rica verloopt voorspoedig. We boeken op Schiphol last minute Business Class stoelen bij voor een redelijke prijs en genieten van een drankje en hapje aan boord. Zo’n 2 uur voor de landing begint Tom zich slecht te voelen, last van de maag en misselijk. Wanneer hij naar de toilet moet, blijken ze bezet te zijn en meldt hij bij de bemanning dat hij zich niet goed voelt. Op advies van de stewardess neemt hij plaats op een stoel met zijn hoofd tussen zijn benen. Daarna verliest Tom meteen het bewustzijn en spuugt hij zichzelf onder. De steward probeert hem weer wakker te krijgen en Margot wordt uit haar stoel geroepen om te helpen. Het laatste uur in het vliegtuig is afzien voor Tom en zo goed en zo kwaad als het gaat verlaten we het vliegtuig en strompelen we over de luchthaven naar onze bagage. Met diverse noodzakelijke tussenstops hebben we eindelijk onze bagage en besluiten we om zo snel mogelijk naar een hotel in te buurt te gaan. De huurauto halen we morgen wel op. Tom herstelt gelukkig in de nacht en de volgende dag ontmoeten we dan eindelijk Robbert, Cindy, Daan en Milou. Alsof alles nog niet genoeg was, hebben zij ook een heftige dag achter de rug. De gasoven in de keuken van het gehuurde huisje ontplofte tijden het koken. Gelukkig is er geen blijvende lichamelijke schade maar de klap was aanzienlijk en iedereen is hevig geschrokken.

Na een aantal dikke knuffels en een paar tranen gaan we de huurauto ophalen. Hier komen we voor flinke onvoorziene kosten te staan met een verzekering maar dit proberen we zo snel mogelijk te vergeten zonder er verder nog woorden aan vuil te maken.
Snel op weg naar onze eerste bestemming, La Fortuna. We komen aan op een prachtige lodge en genieten van de kleurrijke vogels, bloemen en vlinders die we zien. We bezoeken hier de Arenal vulkaan en ’s avonds genieten we van een heerlijke maaltijd en de kerstparade die voorbij komt.

Via een mooie route langs Laguna Arenal, waarbij jungle en koffieplantages aan ons voorbij trekken, rijden we naar Santa Elena. De vriendelijke mensen van het hostel wijzen ons op een luiaard met jong die aan de overkant in de boom hangt. Wat een gek beest is dat zeg, gaaf! In Santa Elena bezoeken we het bekende nevelwoud. Maar de nevel hebben we eigenlijk niet gezien, het regende pijpenstelen, al had dit gelukkig geen invloed op de mooie omgeving. Het bos en de vegetatie is prachtig maar de dieren laten zich logischerwijs niet zien. Nadat we opgewarmd zijn in ons hostel vertrekken we naar een plantage om meer te leren over het verbouwen en produceren van koffie, suikerriet en cacao. De tour is informatief en interessant maar de aanschaf van extreem dure koffie en chocolade laten we aan de andere toeristen over.

Aansluitend bezoeken we nog een kikkermuseum en daardoor begrijpen we nu wel dat we nog geen kikkers hebben gespot. Ook al zitten ze in terrariums van 1 bij 2 meter, het spotten blijkt nog zeer lastig. Gelukkig wijst onze gids de kikkers aan die we niet op eigen houtje kunnen vinden.

Vanuit Santa Elena gaan we weer richting het noorden om het gebied rondom Rincon te verkennen. Onderweg maken we een stop bij Catarata Llano’s de Cortés, waar we verkoeling zoeken in het water bij de prachtige waterval. Een heerlijke onderbreking van de rit. Na een korte wandeling koelen we even af in de jacuzzi. De volgende dag bezoeken we het nationale park van Rincon, en wandelen we door een vulkanische gebied langs zwavelmeren, heetwaterbronnen en kokende modderpoelen. Het laatste deel van de route gaat door het bos en hier zien we spinapen in de bomen slingeren. De brulapen die we luid en duidelijk horen zien we helaas niet.

Dan is het tijd voor strand, we rijden naar Samara en nemen onze intrek in een kleinschalig complex. We lunchen heerlijk op het strand en ’s avonds vieren we (1 dag te laat) pakjesavond voor de kinderen, inclusief kruidnoten! De volgende dag rijden we met z’n vieren naar Nosara voor wat surf. Tom heeft een lekkere sessie en ook Margot maakt aardige ritjes op de schuimrollers. We halen lunch voor op het strand en daarna maken Margot en Leone een wandeling over het strand. Bij de oversteek door de bossages naar een ander strandje lopen we tegen een familie neusberen aan en ook zien we leguaan springen en klimmen op de takken. Bij terugkomst zien we nog een paar apen over de elektriciteitsdraden naar de overkant van de weg klimmen. Voor de tweede dag op rij eten we in het bijbehorende restaurant van onze accommodatie. Deze wordt gerund door een Italiaanse familie en het eten is fantastisch.

Helaas voelt Leone zich sinds de middag niet zo lekker en onderweg naar Montezuma moeten we een korte stop maken voor medische hulp. Gelukkig gaat het daarna weer snel beter en kunnen we heerlijk genieten van een prachtig luxe huis met zwembad in Montezuma. Hier doen we 3 dagen niet veel behalve koken, zwemmen en luieren.

Na 3 dagen vertrekken we met de ferry naar de overkant. We verblijven in Puntarenas. Wederom hebben we een groot huis tot onze beschikking met een zwembad. Daarnaast maken we gretig gebruik van de aanwezige barbecue. Vanuit Puntarenas bezoeken we Carara National Park, onderweg stoppen we bij een brug waar mega grote krokodillen liggen op te warmen in de zon. De wandeling in het park is vooral kletsnat, elke keer als wij een bos in lopen begint het te plenzen en deze keer zijn we echt tot op onze onderbroek nat!

De dieren hebben allemaal een droog onderkomen gevonden, behalve de paar gifkikkers die we dit keer wel weten te spotten. Al met al zijn we een beetje teleurgesteld over het aantal wilde dieren dat we tot nu toe hebben gezien. Met name de tropische vogels zou je overal moeten zien maar wij hebben er nog geen geluk mee gehad.
Drijfnat en een beetje rillerig zoeken we een lunchtentje op. Cindy en Margot stuitten op TripAdvisor op een restaurantje met een wijds uitzicht over de omgeving en volgens de recensies zien ze hiervandaan vaak toekans en papegaaien. We besluiten daar heen te gaan en net voordat onze heerlijke lunch uitgeserveerd wordt spot Leone de eerste toekan. Dit soort is prachtig geel en groen en het is een feestje om naar te kijken. Niet veel later horen we papegaaiengeluiden en zien we ze ook overvliegen. Na de lunch rijden we de weg naar beneden en horen we veel gekrijs vanuit een boom komen. We stoppen en zoeken naar waar het geluid vandaan komt, en ja hoor, in de boom naast de weg zitten 3 papegaaien te lunchen die om de beurt af en aan vliegen. We doen nog snel een kleine fotosessie om de mooie groenvleugelara’s op de foto te krijgen voordat we terugrijden naar Puntarenas.

Dan is het tijd om naar ons laatste verblijf met Leone en Peter te gaan. Langs de kust rijden we naar Quepos en de volgende dag doen we een boottour, helaas geen dolfijnen of walvissen maar wel lekker gesnorkeld en gevaren. In de middag bezoeken we nog even snel Manuel Antonio, en zonder regen zien we kapucijnaapjes, brulapen, een agouti en een luiaard. Op de laatste dag krijgen we nog een rondleiding bij het dierenopvangcentrum dat ze hier runnen. Een mooi project waarbij veel dieren de kans krijgen om gezond terug te keren naar de wildernis.

Omdat wij ons verblijf in Centraal Amerika graag nog even verlengen, kopen we vrij spontaan een camper (Pete) om de komende maanden naar de Verenigde Staten te rijden. Daarna zullen we terugkeren naar Pietertje die braaf op ons in Cusco staat te wachten. Dus binnenkort meer over onze avonturen hier, eerst nog vier weken met elkaar Costa Rica verkennen. Liefs!