Reis 2019-2020

Vanaf januari 2019 zijn we weer op zoek naar avontuur, een reis met onze camper door Zuid-Amerika

29 januari - 19 februari 2019
We zijn er!
Officieel de 1e stappen gezet op Chileense bodem. Na 3 vluchten komen we toch wel wat gaar aan in Punta Arenas. Onze 1e indruk van deze stad doen we op vanuit de taxi. Ons gevoel? Arm, industrieel en niet bepaald gezellig. We komen uiteindelijk bij onze B&B aan waar een ouder echtpaar ons verwelkomt in hun huis waar ze ook wat kamers verhuren.
Om tegen de jetlag te vechten maken we een rondje door de stad en eten we uiteindelijk heerlijke ceviche en sushi bij een tentje om de hoek van onze B&B. Daar drinken we natuurlijk ook onze 1e pisco sours.

20 februari - 11 maart 2019
Montevideo, Uruguay.
Een nieuw stad en een nieuw land. Omdat de camper zou aankomen op 23 februari vliegen we vanuit Chili naar Uruguay. Helaas heeft de boot aardig wat vertraging opgelopen en zijn we noodgedwongen om Montevideo uitvoerig te verkennen. We maken van de nood een deugd en vermaken ons hier prima. De stad is levendig en er hangt een fijne sfeer. We fietsen over La Rambla om een Milonga avond bij te wonen, bezoeken de Puerto Mercado, doen een leuke wandeltour, drinken wijntjes aan de kust en vinden Nederlandse geschiedenis in het voetbalmuseum.

La Chacra Holandesa
Op maandag 11 maart rijden we vanuit Montevideo naar de 1e overlandplek
La Chacra Holandesa. We komen rond 6 uur aan en vallen met onze neus in de boter. Maar liefst 20 andere overlanders zitten gezamenlijk aan de wijn en we worden door iedereen hartelijk welkom geheten. We zetten snel onze camper neer en sluiten ons aan bij de groep, de meesten zijn al maanden/jaren onderweg.
Naar mate de avond (en de wijn) vordert wordt er door lieve Fransen (ze bestaan!) voor iedereen pizza gebakken in de houtoven en zo boffen we maar met onze 1e avond!

1 mei - 1 juni 2019
Foz do Iguaçu
Op woensdag 1 mei brengt een Uber-taxi ons terug naar Laguna waar Rinaldo en Nelly samen met wat vrienden ons verwelkomen bij een mooi huis aan het meer. We worden onthaald met een heerlijke barbecue en onder het genot van een aantal biertjes vieren we onze terugkomst. Redelijk gaar vallen we laat in de avond op "ons" logeerbed bij Rinaldo & Nelly thuis. De volgende dag zullen we pas met de ferry oversteken en ons herenigen met Pietertje. We hopen dat hij het nog doet, alles er nog op, aan en in zit en dat er binnen nog geen champignons groeien.

2 juni - 12 juni 2019
Miranda
We lummelen een dagje in Bonito en eten in een wat luxer restaurant. Het eten smaakt heerlijk, maar het compleet uitgestorven grote restaurant maakt het, samen met de onhandige en onwetende ober, een zeer ongemakkelijk diner.
Nadat we onze was ophalen die ze speciaal voor ons op zondag hebben gewassen (beetje service mocht ook wel voor die prijs!) gaan we op pad naar Miranda. Een noodzakelijke stop om nog even wat eten in te slaan voordat we aan de 205 kilometer lange dirtroad MS419 beginnen. We vinden op iOverlander een kleine...

13 juni - 21 juni 2019
Voor iedereen die zich na ons vorige bericht zorgen maakte over de camper en ons verblijf in een hostel, dan kunnen we jullie geruststellen. Hiervoor hebben we zelf gekozen. Waarom? Dat lees je hieronder.
Vanaf Chapada dos Guimaraes rijden we een mooie route naar Cuiabá. Deze stad met bijna een miljoen inwoners staat al een tijdje op onze planning. Niet alleen omdat dit de laatste grote stad is voordat we aan de Transpantaneira kunnen beginnen maar ook omdat we hier een workaway-adres hebben. In Foz do Iguaçu hadden we al contact met Laercio, de eigenaar van Pousada Hostel Safari. Na een prima telefoongesprek...

22 juni - 10 juli 2019
Vanuit Cuiabá rijden we via Campo Verde en Dourados naar de grens van Paraguay bij Ponte Pora. Onderweg zien we wonderbaarlijk genoeg heel vaak de geel-blauwe ara die we tot dusver nog niet hadden gezien. Helaas zijn ze ons telkens te vlug af en krijgen we ze niet op de foto. Op woensdag parkeren we op tijd bij een benzinestation. Hier is namelijk een restaurantje met televisie waarop we live de oranjeleeuwinnen zien strijden tegen de Japanse dames. Het resultaat is positief, over de wedstrijd en het vertoonde spel hoeven we niks te schrijven vinden we. Wanneer we in de avond van onze maaltje genieten ziet Tom een dame door een raampje naar binnen gluren.

11 juli - 4 augustus 2019
Voordat we richting Argentinië gaan lummelen we nog een paar dagen in Asuncion. We genieten van de zon en gaan nog 1 keer eten bij de Koreaan.
Op onze laatste dag in Paraguay ontvangen we het verdrietige nieuws dat Rijnko, de echtgenoot van Margot’s peettante Tineke is overleden. We wensen haar veel sterkte toe. Op 12 juli gaan we op weg naar Argentinië. We hebben een spoedige grensovergang waarbij Pietertje zelfs even onder de scanner mag. Na 2 uur rijden waarbij we vele bermbranden passeren strijken we neer op een camping bij een sportterrein in Formosa. Het weer is nog lekker en ondanks dat de sanitaire voorzieningen zeer te wensen...

5 augustus - 20 augustus 2019
In de eerste week op La Chacra Holandesa doen we weinig. We praten veel met elkaar en bespreken bijna elke dag wel wat er mogelijk aan de hand kan zijn en wat dit veroorzaakt. Het is lastig om het los te laten en er niet te veel aan te denken.
Margot kan het maar moeilijk verklaren waarom het reizen of de gebeurtenissen van het afgelopen jaar haar opeens te veel zouden zijn geworden. Ze heeft zelf het gevoel dat haar lichaam ergens tegen vecht. De vraag is dan wel waartegen er wordt gevochten. Na een week van absolute rust lijkt het wat beter te gaan. Iets meer energie en wat rustiger in het hoofd. Maar juist deze rust in het hoofd...

20 augustus - 6 september 2019
En zo rijden we voor de 2e keer weg van La Chacra Holandesa, een fijn thuis ver weg van huis. Om niet weer dezelfde weg af te leggen, besluiten we om via Colonia del Sacramento naar Rosario te rijden. We overnachten op een kleine 20 minuten afstand van Colonia bij het wereldberoemde (ahum) potlodenmuseum. Een ongekende verzameling potloden van over de hele wereld. Meneer Arenas heeft het record in het Guinness Book of World Records. Zijn verzamelwoede hield niet op en hij is daarom ook nog sleutelhangers, speldjes en asbakken gaan verzamelen. Leuk voor hem, maar wij worden er niet echt warm van. Op zijn mega oude antieke kassa zijn we wel...

7 september - 21 september 2019
Vanuit San Juan rijden we naar het dorpje Las Flores richting de Chileense grens. We hebben helemaal niet het plan om de grens over te gaan, maar willen wel graag een toeristische route richting het noorden nemen. De weg naar Las Flores blijkt al snel alles behalve toeristisch te zijn, maar prachtig is hij wel. We kronkelen over bergkammen, door uitgestrekte valleien en passeren kleine dorpjes, waarbij Pietertje een behoorlijke zandstorm trotseert. De wind heeft inmiddels behoorlijke proporties aangenomen en we zijn blij dat we zijn aangekomen op onze overlandspot. Antonio verwelkomt overlanders op zijn terrein waar hij ook wat huisjes verhuurt. Hij heeft zelf een prachtige...

22 september - 9 oktober 2019
Hoewel het huisje in Jujuy niet helemaal is wat we ervan hebben voorgesteld en de eigenaar een vreemde snuiter blijkt, komen we even bij en staan we weer te trappelen om met Pietertje op pad te gaan. In Jujuy is niet veel te beleven en behalve een kleine fietstocht door de stad doen we niet veel. En ja, na 6 maanden kunnen we gelukkig nog steeds fietsen.
We vertrekken naar Purmamarca waar we een korte route, Paseo de los Colorados, van 3km door de bergen doen met Pietertje. De weg terug door het kleine toeristische dorpje met enorm smalle straatje blijkt meer een uitdaging te zijn. We overnachten in...

10 oktober - 31 oktober 2019
We waren dus gebleven in Sucre op die heerlijke camping met gras onder onze voetjes. De camping is niet super groot maar wel erg populair onder de overlanders. Hierdoor volgt er elke dag een spelletje Tetris met campers om te zorgen dat iedereen binnen het hek kan staan. Wij staan helemaal in de hoek, het voordeel is dat we nooit hoeven te verplaatsen. Het nadeel, je raadt het vast al, we kunnen er ook niet uit. Het geeft niets want we hebben een super leuke tijd met alle overlanders die komen en gaan. We genieten van een gezamenlijke barbecue en doen wat uitstapjes met elkaar.
Zo bezoeken we het indigenous art museum en we zijn zeer...

1 november - 28 november 2019
We zijn de grens over en gaan op weg naar Puno. Dit is de eerste grotere stad over de grens. Ondanks dat er in deze stad niet veel te beleven is maken we hier een stop om de nabijgelegen Uros indianen te bezoeken. We parkeren op het voetbalveld en ontmoeten daar onze gids Yordi. De volgende dag varen we met hem en een Italiaans stel naar het eiland toe waar hij samen met zijn familie woont. Op het eiland staan meerdere rieten hutjes, een gezamenlijk toiletgebouwtje en een keuken. Nou ja, een keuken is een groot woord voor het kleine stenen fornuisje wat er staat. Het fornuis staat aan de rand van het eiland want met vuur spelen op een drijvend eiland van riet is niet heel verstandig.

Yordy vertelt ons veel over hun volk en zo leren we dat ze deze eilanden ooit...

29 november - 15 december 2019
Onze vlucht naar Costa Rica verloopt voorspoedig. We boeken op Schiphol last minute Business Class stoelen bij voor een redelijke prijs en genieten van een drankje en hapje aan boord. Zo’n 2 uur voor de landing begint Tom zich slecht te voelen, last van de maag en misselijk. Wanneer hij naar de toilet moet, blijken ze bezet te zijn en meldt hij bij de bemanning dat hij zich niet goed voelt. Op advies van de stewardess neemt hij plaats op een stoel met zijn hoofd tussen zijn benen. Daarna verliest Tom meteen het bewustzijn en spuugt hij zichzelf onder. De steward probeert hem weer wakker te krijgen en Margot wordt uit haar stoel geroepen om te helpen. Het laatste uur in het vliegtuig is afzien voor Tom en zo goed en zo kwaad als het gaat verlaten we het...

16 december - 10 januari 2020
Na een nacht in een hostel gaan we alle papierzaken regelen voor onze nieuwe camper. Het duurt uiteindelijk een hele dag maar dan staat alles op onze naam en kunnen we ermee wegrijden. Helaas starten we midden in de spits en doen we er al 2 uur over om San Jose uit te komen. Na een pittige rit van in totaal 6 uur komen we aan bij Robbert en Cindy en vervolgen we de reis weer met z’n 6en.
We gaan naar Pavones toe, wat in het uiterste zuiden van Costa Rica ligt, vlakbij de grens met Panama. We hadden gepland om te verblijven bij Rancho Burica, met Nederlandse eigenaren en een Nederlands management koppel. Eenmaal daar aangekomen blijken er behoorlijk wat onvoorziene kosten te zijn en hier balen we...

11 januari - 1 februari 2020
En de dikke swell kwam er in Cahuita. Dikke bakken die zelfs het uiterste van Tom vragen om achter de branding te komen. We hebben het naar ons zin aan de Caribische kant en hebben een prima overnachtingsplek bij de Reggae bar.
Het is weer even wennen en het duurt even voordat we het Overlandritme weer te pakken hebben. Na een aantal leuke dagen in Cahuita en Puerto Viejo, waar Tom nog een oud-leerling in het water tegenkomt, verlaten we de Caribische kust toch. Het feit dat er elke dag een fikse bui valt en het de laatste dagen zelfs een groot deel van de dag regent doet ons besluiten om richting het noorden te gaan. We rijden naar Vulkaan Irazu en hebben daar een mooie camping gezien op iOverlander. We moeten...

1 februari - 20 februari 2020
Dan is het toch echt tijd om Paradiso te verlaten en gaan we op weg naar de kust in het noorden van Nicaragua. Onderweg zien we verkopers op de weg staan en wanneer we goed kijken zien we dat ze dode hagedissen aan een stok hebben hangen om te verkopen. Sneu maar waar en natuurlijk stoppen we niet om er 1 te kopen voor het avondeten. Uiteindelijk belanden we in Las Penitas, de andere stop die we maakten beviel ons niet. We vinden een fijne camping en verblijven hier een paar dagen. Helaas is er geen surf en ook hebben we niet alle tijd van de wereld. We moeten niet alleen terug naar Pietertje eind April maar ook hebben we Pete binnen 1 dag verkocht. Op 23 april leveren we hem af in Seattle zodat andere reizigers ermee op pad kunnen...

Na bijna een week trekken we toch weer verder, al stuiterend gaan we terug en nemen de 40 haarspeldbochten weer omhoog. De afgelopen dagen waren we continue in twijfel; gaan we vanaf hier naar t noorden richting Mexico of doen we toch een kleine omweg richting Tikal enBelize. Elke dag veranderen onze plannen maar uiteindelijk gaan we met de bestemming Mexico op pad. Vlak voordat we terug op de snelweg zijn besluit Tom toch dat we de andere kant op moeten en zo rijden we alsnog terug naar Antigua.
We genieten van goede sushi daar en halen nog 1 keer die heerlijke echte croissants voor onderweg. We hebben namelijk best wat kilometers voor de boeg. We rijden in 1 dag van Antigua naar Rio Dulce. We vinden een fijne plek in de haven en vinden...

Update 20: Dat was het dan
9 maart - 20 maart 2020
We rijden de laatste kilometers naar de grens en voor het eerst zijn we een beetje gespannen voor een grensovergang. De Mexicaanse borders zijn van horen zeggen vaak chaotisch en je moet er op je hoede zijn voor bribes. We kiezen bewust een kleine grensovergang (genaamd Colombia) en het enige probleem wat we ondervinden, is het vinden van het migratiekantoor waar we door de portier (?) een stempel in ons paspoort krijgen die hij snel van een bureau grist.
Daarna rijden we richting de Amerikaanse grens. Onze Esta aanvraag is goedgekeurd maar zoals iedereen weet is dat geen garantie om het land in te komen. We bereiden ons voor op een ondervraging maar uiteindelijk blijkt het de...